close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

מה כדאי לדעת לפני שמתחילים עבודה חדשה

מערכת שורשכה תשרי, תשעז27/10/2016

רגע לפני שאתם חותמים על חוזה ומתחילים לעבוד, יש כמה דברים שאתם חייבים לדעת

תגיות:

התקבלתם לעבודה חדשה? מזל טוב! רגע לפני שאתם חותמים על חוזה ומתחילים לעבוד, יש כמה דברים שאתם חייבים לדעת – הקשורים לזכויות שלכם כעובדים, לתנאי ההעסקה ועוד. לרוע המזל, לא כל המעסיקים הגונים; ויש מעסיקים שהם הגונים, אך בעצמם אינם יודעים את כל הזכויות והתנאים המגיעים לעובדים. כך או כך, לפני שתיקלעו למצב לא נעים בעבודה בו אינכם מקבלים את מה שמגיע לכם, מוטב שתקראו מאמר זה.

אנו ממליצים להשתמש ברשימה זאת כצ'קליסט, ולסמן בה את כל הסעיפים שמקום העבודה החדש שלכם ממלא. במידה ונתקלתם במשהו שמקום העבודה לא מבצע, או לא מבצע כשורה, מומלץ לשאול את המעסיקים על כך מוקדם ככל האפשר – עוד לפני שאתם חותמים על חוזה. מנסים לנפנף אתכם? יתכן שזה הזמן להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה.

לפניכם 10 הדברים הבסיסיים ביותר שעליכם לדעת עם הכניסה לעבודה חדשה:

1. משך יום העבודה

החוזה שלכם אמור לציין כמה שעות תעבדו מדי יום. ברוב המקרים נהוג שבשבוע עבודה בן 5 ימים עובדים 9 שעות ביום ואילו בשבוע עבודה בן 6 ימים עובדים 8 שעות ביום. על המעסיק לציין אם המשרה כוללת שעות נוספות ואם השכר כולל אותן או שיש עליהן תוספת תשלום.

2. תקופת העבודה

החוזה שלכם צריך לציין את תאריך תחילת העבודה וכן את תקופת העבודה – בין אם היא אמורה להימשך עד מועד מסוים (ואז יצוין תאריך סיום העבודה) או שהיא לזמן בלתי מוגבל.

3. שכר

חשוב לבדוק שהמעסיק לא משלם פחות ממה שקבע החוק, משמע, שכר מינימום או שכר לפי דרגת שכר מתאימה שנקבעה על פי הסכם קיבוצי. השכר המופיע בחוזה צריך להיות שכר הברוטו שתקבלו. כדאי תמיד לברר מה השכר הממוצע למשרה המוצעת לכם.

4. החזר נסיעות

מקום העבודה מחויב להחזיר לכם נסיעות בעלות של "חופשי חודשי", או עד 22.60 ש"ח ליום (נכון לפברואר 2016). אם אתם מקבלים רכב ממקום העבודה, כדאי לברר אם כל ההוצאות של הרכב הן על חשבון החברה.

5. החזר על שיחות מהטלפון נייד

יש עבודות שדורשות שימוש בטלפון נייד. במקרים כאלה מקום העבודה אמור להעניק לכם טלפון נייד על חשבונו שישמש למטרה זו, או, אם אתם משתמשים בטלפון הנייד שלכם, להחזיר לכם פיצוי כספי עבור השיחות העסקיות שאתם מנהלים ממנו.

7. ימי חופשה ומחלה

אם אתם עובדים 5 ימים בשבוע, מגיעים לכם 10 ימי חופשה בשנה למשך 4 השנים הראשונות בעבודה, שלאחר מכן עולים ל-12 ימים בשנה. אם אתם עובדים 6 ימים בשבוע, מגיעים לכם 12 ימי חופשה בשנה למשך 4 השנים הראשונות בעבודה, שלאחר מכן עולים ל-14 ימים. ימי חופשה אלה הם בתשלום. מלבד זאת מחויב המעסיק לשלם גם על 9 ימי חג בשנה שאינם חלים בשבת.

לגבי ימי מחלה, נהוג להעניק לעובד יום וחצי מחלה על כל חודש עבודה (במשרה מלאה). יש להציג אישור מחלה מרופא כאשר מבקשים תשלום על ימי מחלה. על פי החוק, התשלום על ימי מחלה הוא 50% החל מהיום השני למחלה, ו-100% החל מהיום הרביעי.

10. פנסיה

כל מעסיק מחויב להפריש עבורכם כספים להסדר פנסיוני כלשהו - קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל. התשלום של המעסיק ושלכם לקרן נקבע על פי שכרכם. לרוב, העובד מפריש 5.5 אחוזים מהשכר, ואילו המעביד מפריש 6 אחוזים לפנסיה ו-6 אחוזים למרכיב הפיצויים.

הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה